Monday, 28 December 2015

Is it permissible to take out a mortgage?

Exposing the fraudulent ruling of the European Council for Fatwa and Research




         

     السؤال:
صدر عن المجلس الأوروبي للافتاء والبحوث جواز شراء البيت بقرض ربوي في البلدان غير الإسلامية استناداً إلى القاعدة الفقهية الضرورات تبيح المحظورات واستناداً إلى قول الأحناف بجواز التعامل بالربا بادار الحرابة ودار الحرابة عند الأحناف البلاد غير الإسلامية كما ورد في الفتوى. الجدير بالذكر أن كثيراً من المسلمين يعملون بهذه الفتوى وخصوصاً في أمريكا والبلاد الأوربية. فما مدى صحة هذه الفتوى التي وافق عليها بعض العلماء المعروفين على مستوى العالم الاسلامي ومن الذي يتحمل الذنب: العامل بالفتوى أم الذي أصدرها من علماء هذه الأمة؟
الجواب:
هذه الفتوى التي راجت نقلاً عن المذهب الحنفي، كذب وافتئات عليهم. فالحنفية لم يقولوا إن كل بلاد الكفر دار حرب. لو كان كذلك لوجب على المسلمين قتالهم جميعاً، وحاشا أن يقول مسلم ذلك.دار الحرب هي التي أعلن إمام المسلمين الحرب عليها. فيكون عندئذ ما يصلنا من أموالهم أثناء الحرب غنيمة لنا، وما يصلهم من أموالنا غنيمة لهم. إذن فالتعامل الربوي محرم على المسلم في كل زمان وفي كل مكان. وعندما تجد نفسك في دار الحرب تقاتل من يقاتلونك من الحربيين، فلكل حادث حديث ولكل مشكلة حل.


[from the Imam’s old website: www.bouti.net]

Question:

The European Council for Fatwa and Research has declared it permissible to purchase a house using an interest-based loan in non-Islamic countries based on the juristic principle that necessities permit forbidden matters (al-arūrāt tubīḥ al-maūrāt)[1] and based on the statement of the Ḥanafīs that it is permissible to deal in interest in Dar al-Ḥarb (the Abode of War), and according to the Ḥanafīs Dar al-Ḥarb is non-Islamic countries, as is mentioned in the fatwa.  It is worth mentioning that many Muslims act upon this fatwa, especially in America and in European countries.  Thus, to what extent is this fatwa, which has been agreed upon by some scholars who are well-known in the Muslim world, valid and who bears the sin: the one who acts upon the fatwa or the scholars from this Ummah who issued it?

Answer (from Imam Muḥammad Saʿīd Ramaḍān al-Būṭī, may Allah have mercy on him):

This fatwa that has circulated and been attributed to the Ḥanafī madhab is a lie and an act of oppression against them, for the Ḥanafīs do not say that every land of disbelief (kufr) is Dar al-Ḥarb. If that were the case then it would be obligatory upon the Muslims to fight all of them, and may a Muslim be far from saying such a thing. Dar al-Ḥarb refers to a country that the Imam of the Muslims has declared war against, and thus whatever of their wealth that reaches us during that time is war booty for us and whatever reaches them of our wealth is war booty for them. Therefore, dealing in interest is impermissible for a Muslim in every time and in every place. When you find yourself in Dar al-Ḥarb you fight the combatants who fight you. Every event has a discussion and every problem has a solution.

[This translation is now available from the English Naseem al-Sham site]

Related Posts:







[1] (tn): even though buying a house is not necessary for preventing death and destruction

2 comments:

Anonymous said...

Comment on Shaykh Atabek's stance?

Mahdi Lock said...

Dear Anonymous,

Please explain what you are referring to.

Regards,

Mahdi Lock